علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری

علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری

دلایل سیاه شدن زیر کاغذ دیواری


قارچ ها یا کپک ها مواد سمی هستند که در مدت زمانی طولانی زیر کاغذ دیواری بوجود می آیند. اگر این مشکل حل نشود ممکن است روز به روز زیادتر شود و همچین به روی سلامتی افردای که در منزل سکونت دارند نیز تاثیر می گذارد. معمولا از بین بردن این کپک ها زیاد سخت نیست، فقط لازم است که علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری را بفهمید.

دلایل سیاه شدن زیر کاغذ دیواری

یکی از علت های اصلی به وجود آمدن سیاهی زیر کاغذ دیواری این است که قبل از چسباندن کاغذ دیواری رطوبت آن گرفته نشده است، و یا خانه در معرض نور خورشید نیست و تهویه مناسب وجود ندارد. به همین دلیل باعث ایجاد رطوبت زیاد می شود، پس اصلی ترین علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری وجود رطوبت است. برای از بین بردن و حل ان مشکل، و برای آنکه سیاهی کاغذ دیواری زیاد نشود هر روز حداقل یک ساعت پنجره ها را باز کنید تا هوای خانه عوض شود.

امروزه از پنجره های مدرن در خانه ها استفاده می شود که در بالای صفحه آن دارای لغزنده هایی است که جهت کمک به تهویه هوای منزل طراحی شده است. در کل سه دلیل اصلی سیاه شدن زیر کاغذ دیواری شامل: نم و رطوبت، کاغذ دیواری بی کیفیت و کاغذ دیواری که هوا از آن خارج نمی شود و نبود تهویه مناسب است. پس بهتر است هر چه سریع تر این مشکلات حل شود، چرا که باعث ایجاد بیماری هایی از جمله سوزش چشم وبینی، سوزش گلو و پوست، خشکی پوست، سردرد، خستگی و تحرک پذیری می شوند.

علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری
آشنایی با دلایل سیاه شدن زیر کاغذ دیواری

نحوه شستشو کاغذ دیواری

برای تمیز کردن کاغذ دیواری کمی محلول آب و صابون را گوشه کاغذ دیواری امتحان کنید، چرا که باید متوجه شوید که از چه نوع کاغذ دیواری در منزلتان استفاده کرده اید. با شناخت آن می توانید از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید و سیاهی ها را متوقف کنید. بعد از استفاده مخلوط ببینید که رنگ و یا طرح کاغذ دیواری تغییر می کند یا خیر. اگر تغییری ایجاد شد از شستن دوباره آن جدا خودداری کنید چون باعث بیشتر شدن سیاهی ها می شود.

کاغذ دیواری را همیشه باید از سمت بالا به پایین تمیز کنید به این صورت که با حرکات آرام و آهسته رو به پایین انجام دهید، مراقب باشید اگرسیاهی قسمتی از کاغذ دیواری بود آن را به دیگر قسمت ها منتقل نکنید؛ مراقب باشید تا حین تمیز کردن کاغذ دیواری کنده و یا پاره نشود. در کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو باید از مخلوط آب و صابون به مقدار خیلی کم استفاده کنید و همانطور از سمت بالا به سمت پایین انجام شود.

نکات طلایی برای پاک کردن هرنوع سیاهی از روی کاغذ دیواری با توجه به انواع دلایل سیاه شدن زیر کاغذ دیواری شامل موارد زیر می شود:

استفاده از دستمال تمیز، دستمال کاغذی، استفاده از حوله های تمیز، پاک کن های خمیری،  آب، پودر صابون، جوش شیرین، سرکه سفید، بخارشورها، سیب زمینی و…. و برای پاک کردن دوده و سیاهی های ناشی از آلاینده ها از روی کاغذ دیواری بسیار موثر است و می توانید از جارو برقی نیز استفاده کنید. بهتر است همیشه از شستن تمام کاغذ دیواری خودداری کنید زیرا باعث خراب شدن آن می شود. برای تمیز کردن کاغذ دیواری از یک دستمال تمیز استفاده کنید.

راهکار های از بین بردن سیاهی زیر کاغذ دیواری

اولین نکته این است که با برداشتن کپک ها از سلامتی خودتان و افراد خانواده محافظت کنید. نفس کشیدن در منزلی که در آن قارچ های سمی در حال تکثیر هستند اصلا مناسب نیست و اگر فردی در خانه به این قارچ ها و سیاهی ها حساسیت داشته باشد بدتر نیز می شود.

ابتدا قبل از هر کاری برای برداشتن سیاهی ها از دستکش و ماسک استفاده کنید، سپس چند نوع ماده را با هم مخلوط کنید تا برای از بین بردن سیاهی کاغذ دیواری موثر باشد، می توانید از مخلوط آب و صابون نیز استفاده کنید سپس از یک اسفنج یا پارچه نخی برای پاک کردن قسمت آسیب دیده استفده کنید.

می توانید از مخلوط سرکه سفید و آب هم برای تمیز کردن کپک ها استفاده کنید. اگر سیاهی های خیلی عمیق هستند می توانید به این مخلوط کمی صابون هم اضافه کنید، نکته مهم این است که این مخلوط های گوشه ای از کاغذ دیواری یکبار امتحان کنید اگر مشکلی بوجود نیامد از آن ها به طور کلی استفاده کنید.

در آخر مطئمن شود که کامل سیاهی ها و کپک ها را تمیز کرده اید و از  آنکه دیوار مرطوب است یا خیر مطمئن شوید و تمامی کپک ها را تمیز کرده و آن را خشک کنید و به دنبال علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری باشید.

التع باید به این نکته هم توجه داشت که علاوه بر سیاه شدن ممکن است مشکلات دیگری نیز برای کاغذ دیواری بیفتد که به عنوان مثال در زیگموند به موضوع ازبین بردن حباب کاغذ دیواری پرداخته ایم.

روش های از بین بردن سیاهی زیر کاغذ دیواری
آشنایی با راهکار های از بین بردن سیاهی زیر کاغذ دیواری

زیرسازی کاغذ دیواری

ابتدا باید بفهمند که دیوار خانه قدیمی است یا ساختمان تازه ساخت چرا که هر دو این دیوار ها نیاز به بازسازی دارند. حتی دیواری که تازه ساخته شده است، زیرسازی دیوار قبل از کاغذ دیواری نکته بسیار مهم و قابل توجه است. زیرا اگر زیر سازی درست نباشد یکی از علت های سیاه شدن زیر کاغذ دیواری می تواند زیرسازی آن باشد. اقدامات لازم برای بازسازی دیوار شامل مواردی از جمله:تراشین دیوار، گرفتن نم و رطوبت دیوار، گچکاری، بتونه کاری، سمباته کاری و استفاده از پرایمر جهت نصب کاغذ می باشند.

پس بهتر است زیر سازی از همان ابتدا به درستی انجام شود که نیاز به بازسازی دوباره نباشد چرا که یکی از علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری عدم زیر سازی صحیح است. هزینه های زیرسازی بر اساس زمان واجرای طرح بستگی دارد و بصورت کاملا توافقی است. هزینه کاغذ دیواری و چسب و برش به هیچ و جه شامل هزینه های زیرسازی نمی شود.

نحوه زیرسازی کاغذ دیواری
مراحل زیرسازی کاغذ دیواری
کلام آخر

یکی از نکته های مهم و قابل توجه برای سیاه نشدن کاغذ دیواری، انتخاب درست کاغذ دیواری است در صورتی که جنس کاغذ دیواری از پی وی سی باشد هوا از آن عبور می کند و باعث سیاه شدن کاغذ دیواری نمی شود.  نکته حائز اهمیت این است که قبل از نصب کاغذ دیواری حتما رطوبت و نم دیوار گرفته شود تا بعدا با چنین مشکلاتی روبه رو نشوید.

سوالات متداول علت سیاه شدن زیر کاغذ دیواری

  1. دلیل سیاه شدن زیر کاغذ دیواری چیست؟
    نم_ رطوبت_ کاغذ دیواری بی کیفیت_ نبود تهویه مناسب در منزل
  2. از چه مخلوط هایی برای از بین بردن سیاهی ها استفاده می شود؟
    آب و صابون_ آب و سرکه سفید_ یا میتواند از مخلوط هر سه این ها ستفاده کنید.
  3. عوارض سیاه شدن زیر کاغذ دیواری برای انسان؟
    خستگی_ سردرد_ سوزش چشم وگلو_ سوزش بینی_ خشکی پوست

 

3/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =