علت زرد شدن کاغذ دیواری چیست؟

جلوگیری از زرد شدن کاغذ دیواری

علت زرد شدن کاغذ دیواری


امروزه به دلیل تنوع زیاد طراحی و رنگ ها در انواع کاغذ دیواری ها باعث استقبال زیاد مردم برای استفاده از این سبک پوشش دیواری شده است. اما شاید گاهی بعد از نصب متوجه تغییر رنگ کاغذ دیواری شده و این سوال برایتان به وجود بیاید که علت زرد شدن کاغذ دیواری چیست؟

بررسی دلایل زرد شدن کاغذ دیواری

شرایط و عوامل متفاوتی برای تغییر رنگ و زرد شدن رنگ کاغذ دیواری وجود دارد که در ادامه این مبحث به آن ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه همراه ما باشید.

زرد شدن کاغذ دیواری به دلیل ماده لیگنتین

از چوب ها برای تولید کاغذ استفاده می شود و یکی از مواد موجود در چوب، ماده سیاه رنگی به نام لیگنین می باشد که با گذشت زمان و با قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن و نور خورشید اکسیداسیون و سیاه می شود. دلیل زرد شدن کاغذ به مرور زمان وجود این ماده می ‌باشد.

بعضی از کارخانه ها با استفاده از فیلتر های مخصوص اندازه لیگنین در کاغذ را به کمترین میزان کاهش می‌ دهند و با این وجود لیگنین موجود در کاغذ، باز هم به صفر نمی ‌رسد و علت زرد شدن کاغذ دیواری ها به گذشت زمان همین مسئله نیز می باشد.

هر چقدر مقدار این ماده در کاغذ کمتر باشد، کاغذ دیواری مرغوب تر است و هر چقدر مقدار لیگنین موجود در کاغذ بیشتر باشد، کاغذ دیواری نا مرغوب تر و زودتر زرد رنگ می شود.

ماده لیگنتین
تمیز کردن کاغذ دیورای زرد شدن

رطوبت یکی از دلایل زرد شدن کاغذ دیواری

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ و زرد شدن کاغذ دیواری وجود رطوبت بر روی دیوار در پشت کاغذ دیواری می باشد. در ادامه به نحوه تمیز کردن لکه های زرد رنگ تشکیل شده بر روی کاغذ دیواری نیز خواهیم پرداخت.

تاثیر نصب کاغذ دیواری در زرد شدن آن

اگر نصب کاغذ دیواری به صورت غیر استاندارد صورت بگیرد، منجر به تغییر رنگ کاغذ دیواری خواهد شد. دیگر اینکه، علت زرد شدن کاغذ دیواری چیست؟ پاسخ: زیر سازی نامناسب کاغذ دیواری هم، موجب زرد شدن آن خواهد شد.

آموزش تمیز کردن کاغذ دیواری زرد شده

با توجه به نوع جنس، لایه‌ های کاغذ و همینطور چسب استفاده شده به هنگام نصب کاغذ دیواری، روش‌های گوناگونی برای شست و شوی آن پیشنهاد می شود.

برای تمیز کردن کاغذ دیواری کار را از بالا به پایین شروع کنید، برای کاغذ های نازک از آب گرم و برای کاغذ های قابل شست و شو از محلول رقیق آب و صابون استفاده کرده و سپس با آب تمیز پاک کنید. در آخر با یک حوله آبگیر خشک کنید.

برای لکه های عمیق و تیره رنگ بر روی کاغذ دیواری بهتر است از پاک کننده ‌های قوی ‌تر استفاده بشود. معمولا این لکه ها با کمی سفید کننده مخلوط با آب مقطر از بین می ‌روند.

تمیز کردن کاغذ دیواری زرد شده
آموزش تمیز کردن کاغذ دیواری زرد شده

نکات کمکی جلوگیری از زرد شدن کاغذ دیواری

باید توجه داشته باشید که نکات بسیار زیادی وجلود دارد که با بکارگیری آن می‌توانید تا حدی از زرد شدن کاغذ دیواری خود جلوگیری نمایید که در ادامه مطلب به بررسی این نکات پرداخته ایم:

زیر سازی دیوار برای کاغذ دیواری

اولین گام در نصب کاغذ دیواری این است که دیوار های  محل مورد نظر را کاملا صاف و یکدست کنید. حواستان باشد که هیچ نوع فرو رفتگی و یا برجستگی بر روی دیوار وجود نداشته باشد.

قبل از بریدن کاغذ دیواری اندازه بگیرید

بدبختانه اشتباهی که بعضی از اشخاص در نصب کاغذ دیواری به آن دچار می شوند این است که قبل از اندازه گیری دقیق ارتفاع و طول دیوارها و یا عدم مشخص کردن اندازه میزان پرتی دیوار اقدام به بریدن کاغذ دیواری می کنند.

سپس به هنگام نصب متوجه اندازه گیری های غلط خود می شوند. بهترین پیشنهاد و عمل در روش نصب کاغذ دیواری در مرحله برش، اندازه گیری دقیق دیوار ها و سپس بریدن کاغذ دیواری از تقریبا 10-5 سانتیمتر بزرگتر از اندازه دیوار های مورد نظر نیز، می باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که نباید کاغذ دیواری را دقیقا لب به لب هم قرار دهید. علاوه بر این باید 2 سانتیمتر از هر نوار کاغذ دیواری، با نوار کاغذ دیواری بعدی پوشانده شود. انجام این موارد برای ثابت شدن کاغذ دیواری روی دیوار و پیشگیری از کنده شدن کاغذها، مفید خواهد بود.

چسب کاری صحیح کاغذ دیواری

حال زمان نصب کاغذ دیواری رسیده است. در ابتدا باید چسب مخصوص کاغذ دیواری را تهیه کرد و در همه شیوه های نصب کاغذ دیواری، شروع به چسب زدن از میانه نوارهای کاغذ دیواری کرد.

ابتدا نوارهای کاغذ دیواری را بر روی زمین پهن کرده و سپس با یک قلم موی صاف و مرتب، از میانه کاغذ ها تا کناره ها را چسب بزنید. با این روش، چسب بر روی لبه ها جمع نمی شود و  همچنین در طول زمان نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار، بیرون زدگی چسب اتفاق نمی افتد.

جلوگیری از چروک شدن کاغذ دیواری

اشکالی که غالبا به هنگام نصب کردن کاغذ دیواری به وجود می آید، جمع شدن یا چروک شدن کاغذ می باشد. اگر نصاب تازه کار یا وارد نباشد متاسفانه با چسباندن اولین ورق، چروکیدگی ایجاد می شود.

برای پیشگیری از این اتفاق باید بعد از زدن چسب بر روی نوارهای کاغذ، مدت کوتاهی صبر کرد تا چسب باعث نرم شدن کاغذ دیواری و مانع از چروک شدن کاغذ دیواری نیز بشود.

نصب اولین نوار کاغذ دیواری بسیار مهم می باشد زیرا اگر این نوار چروک و یا کج نصب شود، بر روی نحوه قرار گیری بقیه نوارها هم تاثیر می گذارد و در آخر نصب کاغذ دیواری خراب می شود.

چروک شدن کاغذ دیواری
جلوگیری از چروک شدن کاغذ دیواری

محکم کاری محل اتصال نوارها

همان طور که گفتیم، هنگام نصب باید دو سانتیمتر از نوارها بر روی هم قرار بگیرند تا فاصله بین ورقه ها ایجاد نشود. اما برای محکم کاری محل اتصال نوارها باید یک غلتک به صورت آهسته از میانه شروع و به سمت کناره های درز نوار ها نیز کشیده بشود.

جمع بندی

در این مقاله به علت تغییر رنگ کاغذ های دیواری و یا حتی زرد شدن آن پرداختیم. همچنین با شرح راهکار های جلوگیری از زرد شدن کاغذ دیواری، سعی بر شناخت بهتر شما برای برطرف کردن مشکلات مربوطه را نیز داشتیم.

سوالات علت زرد شدن کاغذ دیواری

  1. علت وجود لیگنتین در کاغذ دیواری چیست؟
    برای تولید کاغذ از چوب استفاده می شود که یکی از مواد موجود در چوب لیگنتین می باشد.
  1. لیگنتین چگونه باعث زردی کاغذ دیواری می شود؟
    به علت قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن و نور خورشید اکسایش و سیاه می شود و در کاغذ دیواری باعث رنگ زرد هم می شود.
  2. چگونه لکه های روی کاغذ دیواری را پاک کنیم؟
    با استفاده از آب گرم، مخلوط صابون و آب رقیق، مخلوط شوینده های قوی تر با آب مقطر و…
4/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =