رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

سوال همیشگی افرادی که میخواهند تغییراتی در محیط و دکوراسیون داخلی خود به وجود بیاورند و آن را با سلایق خود نزدیک کند همواره این می باشد که: آیا دیوارها را رنگ کنیم یا از کاغذ دیواری استفاده کنیم؟ و یا اینکه رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

در این مقاله ما همواره سعی داریم تا مقایسه کلی ای بین رنگ کردن و کاغذ دیواری انجام دهیم. دقت کنید که در این مطالب فرض بر این است که رنگ و کاغذ دیواری هر دو از کیفیت مرغوب نیز برخوردارند.

مزیت های کاغذ دیواری نسبت به رنگ آمیزی

پاسخ سوال به اینکه رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟ باید بگوییم که هزینه کاغذ دیواری نسبت به رنگ آمیزی خانه بالاتر می باشد اما اگر ماندگاری کاغذ دیواری را به در نظر بگیریم، در یک مدت زمانی ۵ ساله قیمتی پایین تر از رنگ آمیزی خواهد داشت. زیرا کاغذ دیواری احتیاجی به تعویض سالیانه ندارد و از گارانتی نصب ۱۰ ساله برخوردار می باشد. در ادامه با مزیت های کاغذ دیواری نسبت به رنگ آمیزی آشنا خواهید شد:

تنوع بالا و شیک تر شدن دکوراسیون

در خصوص اینکه کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ؟ باید بیان کرد که تنوع طرح ها و سبک های کاغذ دیواری به نسبت رنگ بسیار بیشتر است. طرح‌ها و رنگ‌هایی که با نصب کاغذ دیواری می‌توان بر سطح دیوار ایجاد کرد، در اصل با نقاشی و رنگ آمیزی دیوارها ممکن نمی باشد. رنگ‌آمیزی دیوارها هم بسیار خوب و مطلوب است، اما به نحوی که مایل به تک‌رنگ بودن دیوارها داشته باشید یا قصد داشته باشید که از دو رنگ مختلف با هم و بدون طرح و ساده برای دیوار‌های مجاور استفاده کنید.

اما اگر قصد داشته باشید که طرح و نقشی مخصوصی را با جلوه‌ای مطلوب و خاص بر سطح دیوار داشته باشید و یا منظره‌ای تماشایی را  بر روی دیوار خانه خود به وجود آورید، تنها روش بهره گیری از کاغذ دیواری می باشد.

تنوع طرح و نصب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری را می‌توان به شیوه های متفاوت بر روی دیوارهای یک محیط نصب کرد. به عنوان نمونه: می‌توان تمام دیوارها را با یک مدل کاغذ دیواری پوشاند و یا برای برجسته کردن نقطه مرگزی، تنها یک دیوار اتاق را کاغذ دیواری چسباند.

هم‌چنین می‌توان برای هر قسمت از دیوار، از کاغذ دیواری‌ با طرح‌های مختلف بهره برد. همینطور هم می‌توانید تنها نیمه قسمت پایینی دیوار را کاغذ دیواری چسبانده و نیمه بالایی دیوار را با رنگی هماهنگ و متناسب رنگ‌آمیزی کنید، و یا بالعکس این کار را انجام دهید.

تنوع زیاد رنگ و طرح کاغذ دیواری حتی اگر یک کاغذ دیواری ساده هم باشد، با رنگ دیوار قابل مقایسه نیست. کاغذ دیواری های ساده در خود انواع متعدد بافت ها را دارند، بعضی از کاغذ دیواری ها متالیک و یا شاین هستند و در نور می درخشند.

بوی بد رنگ و کثیف کاری در رنگ آمیزی

یک ایراد بزرگ رنگ آمیزی خانه در مقایسه با کاغذ دیواری، بهم ریختن خانه به دلیل زیاد بودن وسایل رنگ آمیزی، و کثیف شدن بخش‌های متععد است. کاغذ دیواری وسایل زیادی احتیاج ندارد و بسیار کمتر از رنگ موجب کثیف شدن خانه می‌شود.

بعد از رنگ آمیزی فضا با رنگ ‌روغنی تا گذشت مدتی بوی آزاردهنده رنگ ‌که برای بدن هم نیز ضرر دارد در محیط حس می‌شود. رنگ‌های پلاستیک و اکرلیک که بر پایه آب می‌باشند و بدون بو هم هستند مدت کمتری نسبت به رنگ‌روغنی ماندگاری دارند.

اما کاغذ دیواری مرغوب و استاندارد هیچ‌نوع بویی ندارد. امروزه کاغذ دیواری هایی ساخته می‌شوند که از متریالی می باشند که  دوست دار محیط‌ زیست و ضد آلژی هستند. کاغذ دیواری به نسبت رنگ تندتر نصب می‌شود و سریع‌تر می‌توانید از فضای خود استفاده کنید.

مدت زمان نصب و نتیجه نهایی

یکی از اساسی ترین تفاوت های میان رنگ آمیزی و کاغذ دیواری در محیط خانه سرعت انجام کار آن‌ها نیز می باشد. مدت زمان تقریبی برای انجام رنگ آمیزی تقریبا بین 2 تا  4هفته می باشد. در طول این زمان قسمت بسیاری از وسایل و اثاث منزل را باید در گوشه‌ای از خانه قرار دهیم که این کار در خانه های کوچک بسیار دشوار می باشد.

اما نصب و اجرای کاغذ دیواری ها بر روی دیوار، تقریبا بین مدت زمان دو تا سه روز وقت گیر بوده و طول می کشد و همچنین احتیاجی به جمع آوری وسایل و پوشاندن و بسته بندی کردن آن‌ها نمی باشد.

نکته قابل توجه دیگر این می باشد که رنگ آمیزی با اینکه دشوارتر و زمانبرتر می باشد اما هر شخصی به تنهایی می تواند خودش کار رنگ آمیزی دیوار را انجام دهد. در صورتیکه در نصب کاغذ دیواری حتما باید فردی با تجربه و کار بلد کاغذ دیواری ها را مرتب و صحیح بر دیوار نصب کند.

ماندگاری و طول عمر بالا کاغذ دیواری

همه اشخاص تجربه زندگی در خانه های رنگ آمیزی شده را دارند و همچنین می دانند که رنگ دیوار باید حداقل هر دو سال یک بار تجدید گردد. به این علت که رنگ دیوار دود را به خود می گیرد و بعد از یک سال برخی از بخش های دیوار تیره رنگ می شوند.

کاغذ دیواری به علت این که با تکنولوژی نانو تولید شده است، به هیچ وجه دوده نمی گیرد و رنگ آن عوض نمی شود. کاغذ دیواری برای این مورد گارانتی ۱۰ ساله دارد. همچنین کاغذ دیواری نسبت به ضربه محکم تر است هست و به همین علت تهیه کاغذ دیواری در طول زمان به مقرون به صرفه تر است.

پوشش دهی بهتر کاغذ دیواری به نسبت رنگ

کاغذ دیواری به صورت کامل یک لایه جدید به دیوار اضافه می کند و این مسئله موجب می شود در قسمت هایی که دیوار صاف نیست و یا آسیب های بسیار وجود دارد بر روی دیوار به خوبی قرار گرفته و آسیب ها را بپوشاند.

همچنین پوشاندن خرابی های دیوار با نصب کاغذ دیواری یک انتخاب کم هزینه تر از گچ و رنگ آمیزی می باشد. مخصوصا اگر نصب آن را خودتان انجام دهید. و درپاسخ این سوال رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟ به این صورت می باشد که رنگ ارزونتر از کاغذ دیواری می باشد اما خرید کاغذ دیواری گرانتر و در طی سالیان از نظر هزینه مقرون به صرفه تر در می آید.

 محاسبه قیمت تمام شده رنگ و کاغذ دیواری

قیمت رنگ آمیزی خانه بر حسب متراژ خانه و اندازه آسیب زیرکار خانه دارد(یعنی هراندازه زیرکار به بتونه‌کشی بیشتری نیاز داشته باشد هزینه رنگ آمیزی بیشتر می شود. ) اما هم اکنون در حال حاضر به صورت تقریبی و مدل رنگ آمیزی، قیمت هر متر مربع نقاشی ساختمان بین ۲۰ تا ۹۰ هزارتومان است.

برای حساب کردن کل حجم دیوار های نقاشی باید متراژ خانه را در عدد ۳ ضرب کنیم. یعنی به طور مثال: اگر متراژ خانه‌ی شما 50 متر باشد حجم رنگ آمیزی آن 150 متر خواهد بود. با ضرب کردن این عدد در قیمت هر متر رنگ آمیزی، قیمت رنگ آمیزی کل خانه به دست می‌آید.

اگر قصد داشته باشید که برای همین خانه ۵۰ متری از کاغذ دیواری استفاده کنید حدودا تقریبی 6 رول کاغذدیواری ۱۶٫۵ متری احتیاج می باشد. قیمت کاغذ دیواری‌ها بر اساس انتخاب طرح و مدل خاص کاغذ دیواری گوناگون است و به سلیقه و بودجه‌ی هزینه ی شما بستگی دارد.

سخن پایانی

ما همواره در این مقال به پاسخ این سوال که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟ پرداختیم و همینطور برای شم توضیح دادیم که رنگ ارزونتر در می آید اما هر 2سال نیاز به تجدید دارد، اما کاغذ دیواری با مزیت های خود طول عمر 10 ساله دارد و در طی سالیان مقرون به صرفه تر است.

سوالات متدوال رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

  1. هزینه رنگ آمیزی خانه چقدر می باشد؟
    قیمت رنگ آمیزی خانه بر حسب متراژ خانه و اندازه آسیب زیرکار خانه دارد(یعنی هراندازه زیرکار به بتونه‌کشی بیشتری نیاز داشته باشد هزینه رنگ آمیزی بیشتر می شود. ) اما هم اکنون در حال حاضر به صورت تقریبی و مدل رنگ آمیزی، قیمت هر متر مربع نقاشی ساختمان بین ۲۰ تا ۹۰ هزارتومان است.
  2. کدام یک از روش های رنگ و یا کاغذ دیواری قابلیت شست وشوی را دارند؟
    امروزه با پیشرفت صنعت تولیدات کاغذ دیواری همواره این کاغذ ها قابلیت شست و شوی را همانند رنگ آمیزی دیوار دارند و در هر دو روش امکان تمیز کردن وجود دارد.
  3. پوشش دهی کدام یک برای دیوار ناهمگون بهتر است؟
    کاغذ دیواری به صورت کامل یک لایه جدید به دیوار اضافه می کند و این مسئله موجب می شود در قسمت هایی که دیوار صاف نیست و یا آسیب های بسیار وجود دارد بر روی دیوار به خوبی قرار گرفته و آسیب ها را بپوشاند.
Rate this post

2 دیدگاه

    • سلم روزتون بخیر این موضوع سلیقه ای کاملا ولی خب طرح های کاغذ دیواری متنوع تر هستن و معمولا هم پرطرفدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =